torsdag 9 december 2010

Avslut och uppstart

I tisdag var sista dagen på Primärvårdsrehab där jag jobbat senaste 1,5 året. Mina fina kollegor gjorde sista dagen minnesvärd och jag fick presenter som var som gjorda för mig, bland annat en pannlampa, ett sidenreselakan med brodyren ”Maja överallt” och ett godishalsband. Så gulligt! I gengälld bjöd jag på lite fika som tack för en superbra tid. Jag har utvecklats enormt som sjukgymnast den här tiden och det har varit grymt att ha så många erfarna kollegor runt omkring att ställa dumma frågor till.. Det efterfrågades recept och här kommer de. Som alltid när jag bakar så stavas hemligheterna äkta smör och salt.

Smulpaj
100 g smör (gärna extrasaltat)
1,5 dl vetemjöl
2 dl havregryn
0,5-1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
0,5 dl kokos
äpplen, kanel och socker
Smörj en form. Klyfta och kärna ur äpplen och blanda med kanel och socker, sedan ner i formen. Smält smöret, rör ner socker efter smak, vaniljsocker, vetemjöl, havregryn och kokos. Fördela detta över äpplena. Grädda i 225 grader tills äpplena är helt mjuka, lägg över ungsfolie mot slutet om det behövs. Servera med vaniljglass eller vaniljvisp.

Filmjölkslimpa
5 dl dinkel-/vetemjöl
2 dl havregryn
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 rivet äpple/0,5 dl lingonsylt 
1/2 dl honung
4 1/2 dl naturell fil/yoghurt
Valfri smaksättning; grovhackade torkade aprikoser, russin, gojibär, tranbär, grovhackade hasselnötter, mandel, valnötter, linfrö, solrösfrö, pumpakärnor. Förslagsvis 3 dl sammanlagt.
Ugn 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda övriga ingredienser i en annan bunke och rör sedan ihop allt. Häll smeten i en smord och mjölad avlång brödform. Grädda långt ner i ca 60 minuter. Stjälp sedan upp det på galler och låt svalna, gärna under duk.

Rödbetskaka
4 dl vetemjöl
3,5 dl socker
0,5 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
1,2 dl rapsolja
3 ägg
3 dl rivna rödbetor
2 dl hackade valnötter (eller mandel eller cashewnötter)
Glasyr: 200 g ceam cheese, 3 dl florsocker, rivet skal från 1 lime/citron
Ugn 175 grader. Smörj och bröa en rund springform. Blanda torra ingredienser. Rör i olja och ägg till en jämn smet. Tillsätt rödbetor och valnötter. Häll smeten i formen, grädda mitt i ugnen ca 45 min (stickan ska vara torr). Låt kakan svalna lite i formen, ta sedan bort formen. Blanda ingredienserna till glasyren, ett tips är att sikta florsockret, och bred på då kakan är kall.




Idag hade jag första dagen på nya jobbet, Topsport Ramundberget. Eftersom snön och därmed säsongsstarten är sen så öppnar inte butiken förrens imorgon. Idag har jag plockat varor, skyltat, städat och lärt mig namnen på nya kollegor. Det känns bra!
Jag har slagit till på ett mobilt bredband att ha häruppe men jag fick inte igång det igår när jag testade. Efter jobbet idag ringde jag till Tele2 och fyra samtal och ungefär 2,5 timmar senare så fungerar skiten. Och det var inte dagens enda tekniska bekymmer, nästa kom ute i skidspåret då Ipoden hängde sig vilket gjorde att jag fick utstå Rihanna på för hög volym under hela passet. Men det gick väl an, det var ju rörelsevänligt i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Hej Maja!

    Kul att läsa hur du har det! Testade att göra limpan du skrivit ut recept på, blev kanon god:)

    // Lisa Sätterström

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att höra Lisa, då känns det ju som at det var nån nytta med att jag skrev ut receptet =)
    Hoppas ni har det bra i Falun! Jag är ännu mer avundsjuk nu på ditt nya kök eftersom jag inte ens nån ugn här i min lilla kokvrå... :(

    SvaraRadera
  3. Mm fortsätt med det!:) Jag kommer säkert testa fler recept om du lägger ut dom! Åå ja de är så skönt med det nya köket, så kul att laga mat och baka helt plötsligt:) Hoppas du överlever utan ugn!!

    Ha de!!

    SvaraRadera