torsdag 16 december 2010

Avundfriskhet, turkosa dagar och Värdskapet 2.0

I Ramundberget är värdskap ett väldigt centralt begrepp och igår på kickoffen hade hela personalgruppen förmånen att få lyssna till Janne Gunnarsson. Sammanfattningsvis så berättade han för oss om värdskap, mötet mellan människor och konsten att välkomna sig själv, sina kollegor och gästen. Han vände och vred på nyckelbegrepp som öppenhet, nyfikenhet, ödmjukhet, respekt, glädje, att göra sig besvär, dialog och förståelse. Han föredrar avundfriskhet framför avundsjuka och härvaro framför närvaro. Han berättade otroliga historier om sina vänner, till exempel busschauffören i Umeå som ser det som sin uppgift att varje dag få människor att skratta, istället för att vara urless på det enformiga jobb han haft i 25 år. Han förklarade för oss att det är vi som gör valet när vi vaknar på morgonen om dagen ska bli grå (som i en negativ dag där jobbet suger, kollegorna är störande och alla vill mig illa) eller turkos (där jag ser det positiva i situationer, jag försöker förstå, jag bryr mig). Väljer jag att vara turkos har jag troligtvis igen det mångdubbelt.

Jag kan verkligen rekommendera denna Janne som föreläsare på tex kickoff, utvecklingsdagar eller inspirationstillfällen. Om man inte har möjlighet att lyssna på honom kan man ju alltid kolla upp några av de böcker han skrivit, kolla här!

Efter den här urladdningen till föreläsning så kände jag en otrolig inspiration till att bli en bättre människa. Vi får se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar