torsdag 2 december 2010

Fika med goda vänner och söta systrar

Flyttfikat a la skåprensningen är avklarad, men det fick kanske inte den rensade effekten som jag hade tänkt mig, jag har fortfarande saker kvar i både kyl, frys och skafferi. Men det var ytterst trevligt i alla fall! Roligt att man kan förgylla en vardagskväll sådär! Den enda som jag kan tänka mig hade lite långtråkigt och kände sig lite utanför vad söta labradorvalpen Gibson som inte fick smaka en enda smula, stackarn.




När det kommer till bakning så står systrarna Eisenman i en division för sig. Någon som fortfarande inte har upptäckt dem? Då tycker jag bums att ni ska köpa någon av deras bäcker! När jag bläddrar i Systrars söta så vattnas det i munnen, jag kan riktigt känna hur salivproduktionen ökar bak i kinderna, ärligt alltså. Ett mycket omtyckt och välanvänt recept är Solrossnittarna (de ligger i skålan på bilden ovan). Igår gjorde jag dem dock utan grahamsmjöl och det gick ju också bra. Det funkar även att göra glutenfria solrossnittar, man kan behöva lite större mängd mjölmix då bara:

200 g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
4 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker
1,5 dl solroskärnor

Ugn 175 grader. Rör smör och socker poröst. Tillsätt sirap och rör om. Blande de torra ingradienserna och rör ihop allt. Rulla ut degen på mjölat bakbord och forma längder. Lägg längderna på bakplåt med bakplåtspapper. Strö över lite extra solrosfrön samtidigt som längderna plattas till något. Grädda ca 15 min. Skär dem på diagonalen när de har svalnat något. Lägg över på galler och låt svalna helt.

2 kommentarer:

  1. Vilket freak Gibson ser ut som - världens största framtass!! Tack för fikat, det var mästerligt. Kör försiktigt idag nu! Kramar

    SvaraRadera
  2. Valpar brukar faktiskt ha lite opropotioneligt stora tassar om du inte visste det=) Tack för att du kom och åt av det!

    SvaraRadera