söndag 2 januari 2011

Träningsåret 2010

Året 2010
Träningstimmar: 303
Träningspass: 278
Träningsdagar: 228
Dagar utan träning pga skada och sjukdom: 17
Träningstimmar/vecka i snitt: 5,8
Träningspass/vecka i snitt: ca 4,5

Skidsäsongen 09/10
Skidtimmar: 76
Skiddagar: 50
Åkta mil: 87 mil
Skidpass/vecka i snitt: ca 3

Längsta: Vasaloppet, 7 h 12 min
Mest givande: skidträning med Kalle Gräfnings på Lugnet 28/1
Roligast: Orsa Grönklitt Ski Maraton 13/2 eller mitt första crossfitpass med dr Galos 15/4.
Häftigast: bestigningen av Kebnekaise med Martin Lundholm 2/8
Skönast: löpning Bergstigen helt ensam med försommarvärme och fågelkvitter 20/5 eller simturen med Anna Niklasson i Varpan en härlig sommarkväll 9/7.

2011
Det som var positivt med träningsåret 2010 som jag tar med mig in i 2011 var att jag var väldigt lite sjuk och således inte fick nått längre träningsuppehåll pga sjukdom alls, samt att jag tränade väldigt varierat, mer än 20 olika träningsformer (skidåkning, löping, cykling, gym, MAQ, crossfit, simning, fotboll, dans, orientering, vattengympa osv) vilket jag tycker är viktigt bland annat ur ett skadepreventionsperspektiv. Det jag vill förbättra 2011 är att få till fler långdistanspass som är lite tuffare. Det är främst är en fråga om tid, jag kör oftare högintensiva, kortare pass för att det är mer tidseffektivt. Jag ska även bli bättre på att pressa mig själv mer i skidåkningen, vilket borde gå bättre ju mer jag kör. Hittills i min relativt korta skidåkningskarriär har jag känt att jag haft för dålig teknik för att kunna köra på riktigkt hårt men det ska det bli ändring på. Jag vill även öka på träningsmängden lite, vore göttare att ligga på 6-7 h/v istället för 5,8.

Kommentarer på det? Tips? Klagomål? Applåder? Lyckoönskningar?

Jag bjuder på några tillbakablickar över träningsåret i form av foton också:

Skate i vårsolen på Lugnet

Landstingsorientering


Lidingöloppet

Kebnekaise

Löptur med Nina på Dansbandsveckan i Malung

Vansbrosimningen


Målgång Vasastafetten

Försäsongsläger i Bruksvallarna

Cykling Runn runt



2 kommentarer:

  1. Vad är det du satsar på i år då? Tävlingar? Förutom cyklingen... Kom bara ihåg att det finns annat roligt än träning å. :)

    SvaraRadera
  2. Vasaloppet och Vätternrundan är väl det som står på attgöra-listan, annars så tränar jag enbart för välmåendet! Och tack för tipset! ;)

    SvaraRadera