måndag 11 april 2011

MAQ

Villan 1951: torsdag 14/4 kl 19:00: Girl power; intro till MAQ med Maja Myrén

(stulen bild, inte ok)

MAQ står för muscle action quality och är ett träningskoncept där den bärande tanken är att åstakomma ett minimum av begränsningar och därmed skapa ett maximum av möjligheter. Det låter ganska svårt och högtravande, jag ska försöka beskriva lite mer så det blir begripligt.

Leif Larsson, tränare inom bland annat ishockey, alpint och aktiv inom riksidrottsförbundet, och Pierre Johansson, sjukgymnast med idrottsmedicinsk inriktning som varit verksam i USA under flera år, är grundare till MAQ. De vill få bort motsättningarna mellan idrottares tuffa fysträning och den rehabträning som följer efter en skada. Dessa borde istället gå hand i hand för att man ska kunna uppnå bäst möjliga resultat och få ut mest möjligt av sin egen kropp, utan att dra på sig skador.

MAQ är en träningsmodell för att utveckla rörlighet, kontroll, balans och styrka, allt med kvalitet och strävan efter perfektion, något som kräver närvaro och fokus vid träningen. Det är inte bara vad, utan hur man tränar som är viktigt för att kunna få bästa resultaten och undvika skador. Långsiktighet, tålamod och hängivenhet är nyckelord.

Denna typ av träning är ju helt klart mer ansträngande än att bara köra på, men det gäller att tänka steget längre. Varför tränar jag, vad har jag för mål, vill jag bli bättre, vill jag att min kropp ska hålla många år till, vill jag få ut mest möjligt av min kropp?

Ytterliggade ett nyckelord i MAQ är kroppshållningen. Den är grymt viktig! I dag har många människor så dålig kroppshållning att de troligtvis skulle få träningsvärk bara av att inta en bättre, mer aktiv hållning under en dag. Vi måste bekämpa gravitationen! Dvs, sträck på dig! Tänk dig ett snöre från bakre delen av hjässan som dras uppåt. Undvik att "hänga" i kroppen, var aktiv när du sitter och står, tanken är att våra muskler ska bära upp oss, inte att vi ska hänga i våra ligament och leder. Att träna med dålig hållning, dålig utgångsposition och dålig teknik kan rent av ge skador. Det spelar liksom ingen roll hur bra träningsupplägg man har och hur bra övningarna är om man inte har rätt kroppshållning.

Långsiktighet är centralt i MAQ och det går verkligen hand i hand med hur jag tänker både som sjukgymnast och i min egna träning. Vi kan ta ett exmepel: för en skidåkare kan det kännas tveksamt att backa och göra träningen mindre grenspecifik för att istället fokusera mer på en bristande flexibilitet baksida lår och hälsena under en tid, när skidåkaren mest har nästa års Vasalopp i åtanke. Om man då vänder på det och tänker att om de kroppsliga begränsningarna (i det här fallet korta muskler) elimineras så får skidåkaren bättre tillgång till sin egentliga, maximala kapacitet och dessutom minskas risken för skador pga tex snedbelastning, vilket gör att skidåkaren slipper onödiga träningsuppehåll och därmed kan träna bättre, inte bara till nästa års Vasalopp utan även till loppet året efter det och efter det och.... så vidare.

Om man vill läsa mer så är den här boken ett hett tips: MAQ - en träningsmodell för styrka, rörlighet, balans & kontroll., P. Johansson, L. Larsson,

Kör hårt! Men med eftertanke..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar