tisdag 14 december 2010

In case of emergency

Då liften stannar och det av olika anledningar (terrorbombhot?) varken finns möjlighet att starta den normalt eller med reservaggregat så återstår bara att evakuera gästerna ur liften. Idag hade vi -7 och sol och ingen vind. Man kan ju även tänka sig ett scenario med stormvindar, tjock dimma och -25... Inte lika trevligt kanske.







Hur gick det då för fryslorten Maja? Jo, eftersom vädret var på pass milt så gick det riktigt bra! Mitt problem med kylan beror främst på att jag svettas lätt och därmed blir fuktig vid minsta aktivtet, och sedan isfrusen då fukten kallnar om jag blir stillasående. Jag brukar prova att alltid ha på mig mindre klädmängd under aktivitet och sedan klä på mig mer vid behov och dessutom har jag provat ull närmast kroppen för att undvika nerkylningen men det funkar sådär tycker jag. Fötterna och händer är andra svaga länkar. Där brukar jag se till att åtminstone vara varm innan jag sticker ut på tex ett träningspass. Det är liksom inget bra utgångsläge att frysa om händerna redan inne (vilket ofta är fallet för mig...) Jag läste ett tips från Anna Haag om att bada fötterna varma innan utgång, det brukar jag köra på.

Men jag behöver fler tips på hur jag ska hålla värmen nu under säsongen, och även tips på produkter som underlättar detta!! Hur brukar DU göra? Give me...

4 kommentarer:

  1. Det finns superdupertunna handskar i något fantastiskt material (som du förstår så minns jag inte vad det heter...hehe) som är kanon att ha under handskarna. Det brukar funka bra för de frusna fingrarna att hålla sig varma!
    När jag åker slalom har jag helst fingerhandskar för bättre grepp, men är det väldigt kallt ute så tar jag tumvantar vars "innehandske" är som en vanlig handske (du förstår nog vad jag menar...). De är fantastiska! Ger hyfsat bra grepp också för att vara en tumvante!
    Annars är det ju kanon att ha ett par pjäxvärmare eller liknande värmeplattor för skor. Då behöver man inte frysa om fötterna!
    Se till att ha ett riktigt bra underställ som leder bort fukten, och känner du att du börjar bli kall är det bara att göra bamsestora rörelser med armar och ben och hoppa upp och ner som en galning!
    Jag kanske kommer på något mer sen, då skriver jag det! =)

    SvaraRadera
  2. Tänk vilken tuffing det har blivit av dig, gumman! Härligt jobbat! Kramar från oss här hemma.

    SvaraRadera
  3. Åh tack Jennie! Sånna innerhandskar finns i silke, merinoull och vanlig funktionsmaterial vad jag vet, och jag tror ullen skulle vara bäst för mig. Silke är iofs värmeisolernade men det är även kylisolerande.

    SvaraRadera