torsdag 23 december 2010

Recept nr 3

Precis hemkommen från en 12,5 timmars arbetsdag, har massor av saker att göra och borde snart sova men har man lovat ett recept så har man, majaöverallt är inte den som sviker!

Kola är ju ett måste på julen (fine, jag har inte gjort någon i år men..) och jag gillar chokladkola och lakritskola mest, smörkola är alldeles för mesigt. Chokladkolan ska koka så pass länge så att den blir ordentligt seg så man får jobba med den en bra stund tycker jag. Kola och knäck som löses i munnen på direkten likt en pepparkaka i kaffet går fetbort för min del. Man ska inte heller skära för små bitar, det ger inget. Fulla mun ska det vara! Ibland sockrar sig kolan och blir kort i konsistensen, istället för seg och jag vet inte varför! Saker jag tror kan minska risken är att ha tjockbottnad kastrull, inte röra för mycket, inte koka för hårt och att tillsätta glukos från Apoteket. Men det är mest spekulationer. Någon annan som vet? Tips mottages gärna!

Chokladkola
2 dl vispgrädde
2 dl strösocker
2-3 msk ljus sirap
2 msk kakao
1 msk smör
Blanda allt i kastrull. Koka länge. Gör kulprovet för att se når det är klart. Häll upp i ganska liten fyrkantig form, smörjd eller klädd. Låt stelna och skär sedan i fyrkanter som läggs in i celofan eller smörpapper. Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar