onsdag 22 december 2010

Gymkort och julrecept nr 2

Idag har jag köpt mig själv ännu en julklapp! Jag slog till på ett träningskort på Villan1951 i Funäsdalen. Jättemysigt litet ställe som även har en cafédel. Jag ser nu ett tänkbart scenario spelas upp i mitt huvud:
Bloggläsare: -Men lilla Maja, du har väl flyttat till fjällen för att åka skidor?!
Maja: - Men lilla du. Det kan vara bra med variation, det kan vara jävligt kallt ute och det kan vara så att jag ska cykla Vätternrundan i början av juni.
Spinningsal

Man skulle ju kunna tänka sig en sämre utsikt från sin spinningcykel

Gymmet. Invigde chinsstången idag, funkade mycket bra! Till höger finns en stakmaskin också, kan nog komma till användning om denna förbenade arktiskyla håller i sig.
Nu har vi kommit till punkten Dagens julrecept! Är ni nyfikna? ... *trumvirvel*... Rödgrön vintersallad! Den här salladen är den bästa salladen jag vet. Och i min familj har vi inte haft den på julbordet bara för att vegetarianeran skulle få något att äta, utan det finns massvis med argument. Den är god, den är snygg och den väger upp bra mot alla tunga köttiga rätter för att nämna några. Receptet fanns i ett jubileumsnummer av Allt om mat 1985, receptet är således lika gammalt som jag. Minst. Detta blir en stor sats som med fördel kan ätas flera dagar i rad ihop med alla andra julrester.

Rödgrön vintersallad

1 kg rödkål
6- 7 dl strimlad salladskål
3 syrliga äpplen
1 stor purjolök
2,5 dl russin
50 g valnötskärnor

Dressing:
0,5 dl vinäger
0,5 dl vatten
1 dl olja
0,5 dl hackad persilja
3 msk senap
1 tsk salt
2 krm grovmalen svartpeppar

Strimla rödkålen, slaka den genom att hälla 3 l kokande vatten med 1 msk salt och låta stå 4-5 minuter. Häll i lite vinäger/ättika i vattnet om du vill att rödkålen ska behålla sin färg, annars blir den blå. Spola den sedan i kallt vatten. Strimla salladskålen och purjolöken och tärna äpplena. Blanda samman i en skål tillsammans med russinen. Blanda ihop dressingen och slå den över, blanda väl. Strö valnötter över vid serveringen.

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Jag fick det av dig förra julen men har slarvat bort det.

    SvaraRadera
  2. Aha, så passande då, varsegod! God jul! =)

    SvaraRadera