söndag 5 december 2010

Vinteridrottare att hålla ett öga på

Jag har ju sagt det förut men det tål att upprepas: jag fullkomligt älskar att skidsäsongen är igång! Jag följer i första hand längdskidåkarna, i andra andra skidskytte och i tredje hand alpint. I helgen blev det väl blandade resultat för svensk del med bommar i skyttet och växlingar men även ett antal pallplatser.

Jag tänkte tipsa om några intressepunkter som åtminstone jag kommer följa under säsongen:

Anna Karin Strömstedt som skolat om från skidåkning till skidskytte. Hon hade under skidkarriären en del oflyt med skador och sjukdom men upplever att hon under Wolfgang Pichlers träning som är otroligt tuff och innehåller mindre mängd lågintensivträning har utvecklats som skidåkare. Jag hade förmånen att efter Lidingöloppet få byta några ord med henne och det var intressant att höra hennes upplevelse ditintills om Pichler. Jag hoppas verkligen att hon kommer att lyckas!

Petter Northug som ena dagen hade tvar, andra dagen var övertränad, tredje dagen var ledsen över sin döda mormor, fjärde dagen troligtvis skulle behöva avsluta sin karriär och sedan på den femte dagen uppstånden igen och redo för stenhård höghöjdsträning. Vi får med spänning följa hur säsongen utvecklar sig och om han pallar trycket under VM på hemmaplan.

Jon Olsson som senaste åren mest sysslat med freestyle-/extremskidåkning, entrepenörskap och byggt ett varumärke av sitt namn har slagit vad med Jens Byggmark om att kvala in till storslalom på OS 2014. Ska bli intressant att se vad han kan presera i backen!

- Björn Ferry. Idrottaren som kan prestera utan att äta kolhydrater. Det tycker jag är spännande. Att han dessutom verkar vara en fin person med en otrolig humor och en grym flickvän gör ju inte saken sämre. Han sköt dåligt i helgen, jag hoppas han skärper till sig.

- Lokala förmågor som Kalle Gräfnings, Lina Korsgren, Emma Eriksson, Jimmie Johnsson och Adam Steen som alla är superduktiga skidåkare tävlandes för Falun Borlänge SK med sikte på landslag och Vasalopp bland annat. Vissa av dem bloggar och där får i alla fall jag en del inspiration till min egna träning. Heja heja!

3 kommentarer:

  1. Hej Maja, tur att du håller ett öga på oss det är bra. Vilken trevlig blogg du har, det skall bli kul att ha lite koll på dig när du drar till fjälls

    SvaraRadera
  2. Bra jimmie, då kan vi ha koll på varandra.
    Ja Ida, jag med!

    SvaraRadera