lördag 29 januari 2011

Extremförhållanden

Stomvind, sol, snöstorm, motvind, medvind, körning i ingenmansland och obefintliga spår är ord som kan beskriva dagens tävling. Minusgraderna infann sig och så även snön, så vallan var det ingen fara med men själva skidåkningen var lite svår att få till.

När vi kom fram fick vi besked om att banan dragits om pga den extrema blåsten och den verkliga kylan uppskattades till -15 pga vinden istället för de egentliga -5. Vi körde tre varv på en kortare bana istället för två långa varv. Det var en hel del ganska öppna partier och på de två första varven gick det ändå hyfsat, förutom att man var på väg att blåsa av spåret och hade lite svårt att styrsla stavarna pga kraftig sidvind. Ut på sista varvet intensifierades ovädret och bitvis så såg jag ingenting, jag stod så gått som still och hade jag inte haft en gubbe framför mig som visade vägen så hade jag blivit lite rädd eftersom det var svårt att uppfatta var man var. Efter första halvan av första varvet fick jag stanna till vid vår utmärkte drickalangare tillika chef på Topsport Mattias och som fick värma mina kinder eftersom jag trodde jag skulle förfrysa i den hårda vinden. Det var ganska skönt att gå i mål som ni förstår!

Grattis till Jakob som kom 2:a och Mathias som kom 7:a tror jag. Själv är jag lite osäker på min placering, men jag åkte på drygt 3 timmar, vilket jag får är nöjd med med tanke på väderförhållandena. 

Jag återkommer med exakta resultat och bilder så småningom...

Ikväll blir det fest!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar