måndag 7 februari 2011

Gästbloggare

Nu har jag nöjet att presentera min första gästbloggare här på Majaöverallt, det är ingen mindre än surdegs-/skidskole-Elin!

Jag fullkomligt älskar surdeg. Har hållt på och bakat nu sedan
september 2010 och kan inte sluta. :)
Gjorde faktiskt ett halvdant försök redan 2008 när jag bodde i
Frankrike där det var svårt att få tag i jäst men då hade jag ingen
aning om vad surdeg var för något, hur fantastiskt gott det kan vara
eller hur nyttigt det är. Läste på baksidan på mjölpaketet hur jag
skulle göra och fick till något halvdant.
Det var min kära syster som uppmuntrade mig till surdegsbakandet samt
gav mig min surdegsgrund nu i höstas. Hon i sin tur blev inspirerad
när hon besökte brödfestivalen i Sthlm. Där fick hon prova på att baka
med en erfaren bagare och t.o.m göra fantasifullt formgivet bröd. Hon
fick också med sig en surdegsgrund som var 30 år gammal. (!!) Den
råkade hon däremot ta död på i diverse flyttar..
Vad jag framförallt gillar är att det känns så naturligt med
surdegsbröd och att det verkligen går att se hur den lever och frodas.
Det är som att odla en trädgård eller ta hand om sina växter. Det blir
nästan som en naturupplevelse.. hehe.. känner mig verkligen nära livet
när jag bakar surdegsbröd. Sedan ligger kanske lite njutning i att det
faktiskt tagit lång tid att göra brödet. Ungefär som att matsäck
smakar bättre om man gått upp på ett berg.
Själva processen blir även rogivande och lite mediterande. Jag kan
gilla att låta saker ta sin tid i vår annars stressade vardag där allt
ska vara så tidseffektivt som möjligt.
Trots att jag bakat ca varannan vecka i 6 mån har jag mycket kvar att
lära. Ibland lyckas jag och ibland lyckas jag mindre bra. Det jag lärt
mig är att det går att få supergoda bröd på ett enkelt sätt. Trots att
jag inte har de "rätta" verktygen blir brödet sååå mycket godare än
köpebröd. Det går också att variera brödet i oändlighet. Själv utgår
jag vanligtvis från något recept för att få de rätta mängderna men
experimenterar ganska vilt. Därav mina varierade resultat. Den
kladdiga konsistensen som jag i början hade svårt att hantera
uppskattar jag nu och tycker det är kul att leka med. Känns härligt
att få kladda legitimt. :)
Framtidplanerna består av att införskaffa både jäskorgar och baksten
för att förhöja upplevelsen ytterliggare. Dock kostar det en del så
jag väntar lite och fortsätter mina experiment på Elinvis ett tag till
men så småningom blir det kul att ta bakandet till en ny nivå.
Hoppas verkligen att fler upptäcker glädjen i surdeg och får avnjuta
detta livets goda!
Stort lycka till!

/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar