torsdag 17 februari 2011

Vårkänslor

Igår åkte jag en för mig ny tur med längdskidorna; från Bruksvallarna upp till Ösjöstugan och därifrån till Ramundberget. Att jag inte åkt den tidigare beror på att det är en turled som de börjat preparera först denna vecka, lagom till sportloven när turisttrycket ökar här uppe. Och jag hoppas verkligen att många tar sig för just denna tur, den var riktigt fin! Det är ju en helt annan sak att åka på fjället med de fantastiska vyerna, det ger en sån frihetskänsla. Igår var det blåsigt, spåren hade yrt igen och solen orkade sig inte riktigt fram, men jag åkte och fantiserade om hur fint det kommer vara senare i vår när solen skiner och värmer gott i ansiktet!

Ösjöstugan är öppen dagligen 11-15 och där serveras bland annat våfflor och tunnbrödrulle. Jag gick in och hälsade på där inne, det var riktigt mysigt. Jag är glad att jag hade med mig en extra mössa som jag kunde byta till i samband med pausen i stugan eftersom det blåste på rätt så rejält ner till Ramis. Det var lite kul känsla att komma fram i Ramis på toppen och möta utförsåkarna som gick av liften. Jag tog dock det säkra före det osäkra och skippade Slalombacken ner, tog turnedfarten istället...

Ösjöstugan (stulen bild)

2 kommentarer:

  1. Det där är vår vanligaste tur när vi är i Bruksvallarna. Vi brukar fika i Ösjöstugan, rödingklämmorna är ljuvliga! Så fortsätter vi nästan upp till liften i Ramundberget, gräver en soffa och vilar lite efter uppförsbackarna. Sen är det ljuvliga "susbackar" (som Elsa kallar dem) tillbaka ner till stugan och lättåkt hem till Bruksvallarna igen! Längtar dit! Men tyvärr blir det ingen tur i år då vi drar österut istället. Nästa år kan vi nog inte låta bli!

    SvaraRadera
  2. Vad härligt och mysigt det låter! Jag ska definitivt prova rödingklämmorna! Ja, men Kina är ju ingen dålig tripp det heller, nästan i klass med Funäsfjällen... ;) Du får nöja dig med mina rapporteringar denna säsong så får ni åka hit nästa år istället.

    SvaraRadera