torsdag 17 februari 2011

Snabbmat

När man tränar och jobbar mycket blir det ju ibland lite svårt med maten, när ska den hinna lagas liksom? Här följer mina favoritsnabbisar som passar bra som tex kvällsmat när man inte har så mycket tid, men som ändå uppfyller mina krav avseende smak, näringsinnehåll och sammansättning. Jag är nämligen av den åsikten att det inte behöver vara pasta och sås, potatis och kött, ris och kyckling för att det ska vara fullvärdig kvällsmat, det kan gå bra ändå. Eller vad tycker du?

Omelett - 7 min
2-3 ägg, lite mjölk/vatten, salt och peppar rörs ihop. Fräs tex svamp, broccoli, kokt tärnad potatis, ärter och häll sedan på smeten. Tillaga gärna under lock så blir det en bättre balans mellan gräddning på över- och undersidan och rör inte runt för mycket så det blir äggröra. Toppa med skivad tomat och några ostskivor som får smälta. Nån knäckebrödsmacka på det och du är klar!

Tonfisk och ägg - 5 min
Lägg förslagsvis ½-1 bruk avrunnen tonfisk, 1-2 ägg, gröna ärter, en hyvlad morot (använd skalaren), tärnad gurka och ruccola i en tallrik/skål, ringla över olja och vinäger, dra några varv med pepparkvarnen, salta och toppa med någon typ sallandskrydda om du vill. Ät! Kompletera med macka om du är en sucker för kolhydrater. (Varning - ät inte tonfisk för många gånger i veckan med tanke på tungmetallinnehållet)

Gröt - 5 min
Koka 1-1½ dl havregyn med 2-3 dl vatten, 1 krm salt, rikligt med kanel och 1 msk krossat linfrö. Ät med hasselnötter och mjölk och eventuellt en skivad banan. Tar man standardmjölk så smakar detta som efterrätt, jag lovar!

Fil - 3 min
2-3 dl 3%-ig naturell fil, 1 msk krossat linfrö, 1 msk riven kokos, mandlar och hasselnötter, toppa med kakao eller kanel. Ät en macka med nått köttigt pålägg till för bättre fullvärdighet.

Floridamackor - 5 min
Stek 2-3 ägg. Bred bregott och kaviar på 2-3 tunnbröd (som gärna ska vara hembakt) och lägg på äggen, vik på mitten. Komplettera med frukt och grönsak. Klart!

2 kommentarer:

  1. Ja omelett är underskattat. Sjukt gott att ha i dadlar också, om man skär ut kärnorna innan och kommer inte att INTE ha på salt...

    SvaraRadera
  2. Aha, en lite sötare variant liksom, det får jag prova nångång!

    SvaraRadera