tisdag 22 februari 2011

Vasa-status

TRÖTT
Jag erkänner: min dopade känsla som jag hade under januari är som bortblåst sen några veckor. Så ni vet. Jag är alltså inte den übermänniskan som man kanske kundre tro, skönt va? Senaste veckorna har armarna, benen, skidorna, allt, kännts tungt på mina träningpass (ok, på Orsa Ski Marathon var känslan ändå sådär) och därför har jag från i helgen bestämt mig för att dra ner på träningen lite och se vad som händer. Jag vill ju inte ställa mig på Vasaloppsstarten och känna mig som en trötting!

DAGENS TRÄNING
På dagens första pass som genomfördes i vad jag tror jag törs påstå årets finaste väder, kändes det dock något bättre än förra veckan. Jag körde efter 15 minuters uppvärmning  2 st 10-minutersset med 10"-20"-sekundersintervaller (10 s arbete, 20 s vila). Efter det körde jag ca 5 km halvhårt, sedan lite nedvarvning. Jag vet vissa skidåkare (distansåkare) som kör mycket av dessa korta intervaller men jag har inte läst eller diskuterat nyttan med dem, hur de funkar. För min egen del kände jag idag att jag ville ha ett högintensivt, inte allt för långt pass där jag kunde väcka min trötting-kropp, och då funkar dessa intervaller bra. Vad tror ni?
Dagens andra pass blir styrka på Fjällgårdsgymmet med Mathias, om två timmar skulle jag tippa...

VASALOPPSPLAN
Min plan denna vecka blir att fortsätta träna varannan dag, och på söndag då jag är ledig kör jag troligtvis ett ganska långt och hårt pass. Sedan blir det några enstaka kortare pass (kanske nått 10"-20"?) nästa vecka. På fredagskvällen är planen att jag, Mathias och Jakob åker mot Sälen. På lördagen blir det förberedelser med vallning, skidtest/lättare träning och massor av mat och sedan på söndagen så smäller det! Någon som kommer och hejar på mig?

1 kommentar:

  1. Haha, jag vet - den bilden blev helt oslagbar! Jag kan fortfarande inte låta bli att skratta när jag ser den ..

    Jag puttar in dig i min blogglista också. :)

    SvaraRadera