onsdag 30 mars 2011

Konsumenttips

Jag antar att det ligger i generna, mitt lilla nördintresse för konsumentfrågor och hushållskunskap. Tidigare har det kanske inte varit något jag skyltat med eftersom det är lite töntigt men nu när jag är närmare 30 än 20 och med åren har uppnått en bättre självkänsla så står jag för det.

Innan man köper en pryl, typ bakmaskin, pulsklocka, brunutansol, vinterdäck, you name it så är det ju rätt schysst om man kan ställa olika modeller mot varann och sedan kunna välja det bästa. Smartson och Råd och rön är två testsidor som är bra. Råd och Rön är seriösast men mycket av tjänsterna kostar pengar. Smartson är en roligare sida och dessutom gratis. Testa! Själv är jag på gång att köpa en mixerstav och kollar självklart upp innan jag köper.

En lagom dos grönt är en sida som jag upptäckte ganska nyligen. Precis som namnet antyder så testar de miljövänliga produkter och tjänster och väljer sedan ut de som de tycker är bäst och ger konkreta tips på hur man kan leva lite grönare utan att för den skull behöva göra för mycket avkall på våra bekväma ilandsliv.

Till exempel så tipsar de om en nyhet från Ben&Jerry's: Nordic water peace. Förutom att äggen och mjölken kommer från djur som haft det bra (iaf bättre), en stor del av övriga ingredienser är Fairtrade och att produkten är klimatkompenserad så går också en del av intäkterna till att förbättra hälsan hos de nordiska haven (Östersjön, Skagerack, Kattegatt och Nordsjön) som plågats av överfiske, övergödning och oljeutsläpp. Lägg där till lite vaniljglass, ckokladbitar, coockiesbitar och chokladfudgesås så bli det inte så mycket att tveka över, eller hur?

4 kommentarer:

  1. Det är bra Maja, man ska inte skämmas, eller tycka att det är "pinigt", för att man är vettig och har koll!! Vi har Råd&Rön på jobbet, perfekt att läsa till matlådans spännande innehåll (!?)! Bättre att kolla och jämföra en extra gång än att komma på att man köpt fel - och dålig - grej! =) KRAM

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Maja! Här hemma byter vi sakta men säkert ut våra matvaror mot ekologiskt och Fairtrade :) kram

    SvaraRadera
  3. Jag kommer till Göteborg och hälsar på !!

    SvaraRadera
  4. vilka härliga bilder & skidåkning!!! Och glassen ser god ut också =) saknar dig.

    SvaraRadera