tisdag 8 mars 2011

Vasaloppet 2011

6:e mars:

03:45: går upp, äter gröt
04:37: avfärd mot starten
05:10: börjar köa till insläpp i startfållan, -13 grader
06:10: tillbaka i bilen efter att ha fått skidorna utlagda rätt långt fram i led 5. Äter 2 mackor, dricker hett vatten, återfår känsel i fötterna.
07:43: står fortfarande i toakö och börjar bli lite lätt stressad
07:53: på plats i startfållan, av med överdrag, på med skidor
08:00: starten går, klarar första backen utan problem, är förvånad över att det flyter nästan hela tiden och att det finns spår.
08:53: passerar första kontrollen Smågan och konstaterar att formen är bra, skidorna går skapligt men skulle nog ha kunnat gå lite bättre om jag skippat ett lager VR45 och toppat med ett tunnt VR40 istället. Lägger mig mellan spåren, stakar på och känner mig stark!
11:15: passerar Evertberg och inser att jag inte vill ha dåligt glid i backarna ut härifrån, varför jag rensar skidorna från skräp och lägger på ett lager blått utanpå det lila, vilket var ett lyckat recept.
12:30: känner mig fortsatt oväntat stark och kan gå på som en tok i backarna uppför, dessvärre tappar jag på att glidet blir sämre igen och många, många tjejer glider om mig...
13:00: blir mer och mer förbannat på att skidorna suger i den nu allt varmare snön men ligger utanför spåret där det glider lättare men försöker istället koncentrera mig på att insupa det goa vädret, stämningen och att jag ju faktiskt snart är klar.
14:29: går i mål nöjd och glad på tiden 06:29:14 och träffar sekunderna senare på Nina, Ida, Isabell, Micke och Linda som gjort sig besväret att överraska mig. Tack!
16:30: sitter till bords med fina vänner intar god pasta och en välförtjänt öl!

Ni som ännu inte provat: gör det!

4 kommentarer:

  1. Bra kört Maja! Tråkigt när inte glidet vill vara med, men så blir det tyvärr ibland :(

    SvaraRadera
  2. TJOHO!!! Fy fan vad gött! GRATTIS till ett bra lopp! Puss

    SvaraRadera
  3. Härligt Maja du verkar stark och har ett härligt go. Förstår mycket väl din frustration över ett lite dålig glid, det är inte kul att ha det i vasan.
    Mycket bra kört av dig tycker jag, gav det mersmak?

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket! Ja, allt kan ju inte vara perfekt jämt. Mersmak definitivt! Vore gött om jag kunde få hamna i led 4 nästa år, annars kanske det blir Tjejvasan...

    SvaraRadera