söndag 10 april 2011

Det är över nu!

Fjälltopphelgen är till ända och jag får konstatera att den blev lyckad trots avsaknad av både sol och slalombacke. Bansträckningen blev nämligen ändrad på grund av det extrema vädret som rådde igår med kraftig vind och snöyra. Vi körde istället för den planerade 26-km-banan en bana som var 28 km, som också den var väldigt tuff. Banan var samma som damernas tremil (och stackars herrarna fick köra två varv på denna som sin femmil) och innehåll bland annat en ganska grotesk stigning från transitspåret nere i dalen upp till hotellet på fjället, Valles. Inte nog med att det var uppför, det var bitvis ganska stark motvind också. Skidorna är jag väldigt nöjd med, Mathias hade vallat med Skigo högflour för ganska varma förhållanden och sedan lånade vi en rill från Falun/Borlänge-gänget för att skidorna skulle suga lite minde i den förväntade blöta snösörjan. Nu blev det dock inte så sörjigt som jag hade trott utan det var ganska hårt i spåret.

För mig tog det 1.54 att ta sig runt banan, för Lina Korsgren som kom 5:a på SM tog det 1.19, och för Jens Erikssons snabba flickvän Anna Daniels som vann motionsklassen tog det 1.30. Min Mathias fick däng av denna Anna där han kom 12:a i motionsklassen, men han var såklart nöjd ändå. Hans rumskompis Jacob kom 3:a i samma klass och var också nöjd, även om han nog gärna hade gett vinnaren Ola Rawald en kamp om segern genom att lägga upp loppet lite annorlunda. Emma Eriksson bröt tyvärr för att hon varken hade knoppen eller kroppen med sig riktigt, och hennes kille Jimpa ställde inte upp utan langade istället dricka tillsammans med Rikard Tynells tjej Anna. Jag fick också smaka, tack för det! Adam Steen var 21:a svensk och han var nöjd sa han. Vann SM gjorde Ida Ingemarsdotter och Daniel Richardsson, grattis till dem!

AT tog kort längs spåret och dem ser jag framemot att få ta del av så småningom! Så länge får ni hålla tillgodo med några kort som jag själv har tagit under helgen.

Efter skidåkningen blev det en pizza på Farups krog för mig och Mathias, sedan förfest med Falun/Borlänge-skidåkarna, innan vi sedan äntrade dansgolvet på Rudolf inne i Ramis. Det var trötta ben i natt när jag skulle sova kan jag lova!


Lina Korsgren tar sig vidare från semin i fredagens sprint.


Jimmie gör sig redo för kvartsfinal


Kvartsfinal, Jimmie längst till höger


Anders Södergren var såklart på plats, det går inte att ta miste på hans popularitet!


Damernas prisutdelning för lördagens SM, tremilen


Herrarnas prisutdelning, lördag


2 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver Maja!

    Bra jobbat i lördags. & Tack för en trevlig kväll!

    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Tack! Och tack själv för i lördags, supertrevligt att träffa lite dalfolk!! Kram

    SvaraRadera