tisdag 21 december 2010

Julbord och recept nr 1

Mat och latlagning i allmänhet och julbordet i synnerhet är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag gillar alla delar i det här med mat; planera meny, göra inköp, hacka ingredienserna, steka, koka och slutligen äta samt inte att förglömma; att bjuda!

I söndags var jag på ett jättefint julbord på Stjärnsunds herrgård. Höjdpunkterna var sillarna, Janssons samt ris a la maltan. Eller ja, ris a la maltan var väl inte så speciell men eftersom jag precis som övriga i min familj är väldigt svag för just den desserten så var den såklart en av höjdpunkterna ändå. Att ta sig på slingriga vägar långt in i skogen och där avnjuta julmat i supermysig och genuin men ändå lite kusig, spöklik herrgårdsmiljö är verkligen värt besväret tycker jag, omgivningarna förhöjer helt klart matupplevelsen.

Jag tänkte vara så otroligt givmild såhär kring juletider och delge er läsare mina bästa julrecept. Det blir ett per dag fram till dopparedagen... Vi börjar med ett gott sillrecept som alltid blir succé och som även passar om man är lite skeptiskt till sill eftersom smaken är ganska mild.

Sillröra
1 sats inlagd, hackad sill
2 hårdkokta hackade ägg
1 dl gräddfil
2-3 msk kaviar
2 msk hackad lök
2 msk hackad dill
Blanda ingredienserna och låt stå några timmar innan servering så kommer smakerna fram bättre. Mest äkta blir den ju med egeninlagd sill såklart men är man slö så tar man färdiginlagd. Även jättegod på knäckebröd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar