torsdag 13 januari 2011

Fin tur i Nordic ski center

Ledig dag idag och jag slog till på stort vad gäller träning. Mathias och Jakob, mina nyvunna vänner tillika spårvärdar, grannar och kollegor är två vasaloppet-på-fem-timmar-grabbar som ju är lite för snabba för mig vanligtvis, men nu idag när det vankades lugnt distanspass så såg jag min chans. Här följer en ganska ingående rapport, vi får se om ni orkar läsa eller om ni somnar halvvägs:

Minus nio grader och tendens till sol var förutsättningarna när vi vaknade imorse, helt ok! =) Vad som däremot kändes sådär var att jag varit lat och inte orkat valla om skidorna utan istället valt att testa en snabbvariant: glidtrasa från Start.

Vi startade hemma i Bruks och tog Lidenspåret mot Funäsdalen. Vi passerade Flon och Morvallen och jag försökte verkligen att åka lugnt och inte få allt för hög puls vilket gjorde att jag hamnade lite på efterkälken emellanåt men det gick bra ändå. Framme vid Vivallen hade vi bestämt att vi skulle skiljas åt och femtimmarskillarna skulle ta en ca 7 km omväg, vilken bland annat innehöll en stigning på 200 höjdmeter. Jag är ganska glad att jag skippade den... Vivallen var verkligen jättefint och jag kunde inte låta bli att stanna och ta lite kort, vilket jag fick sota för sen. Jag blev nämligen rejält kall om fingrar, kinder och fötter. Att det var nedförslut hela vägen in till Funäsdalen gjorde inte saken bättre. Nedkyld och negativ närmade jag mig byn och blev inte mer positiv av den ospårade uppförsbacke som hägrade upp till Funäsdalens IP som var nästa anhalt på färden.

Väl framme på IP var det något svårt att hitta transitspåret som skulle ta mig tillbaka till Bruks, men efter att ha hittat rätt väg och fått i mig lite varm och go blå powerradedryck så kände jag ändå humöret och krafterna återkomma! Det vill säga ända tills "Bruksvallarna 18 km"-skylten kom och jag såg att det var ospårat efter nattens lätta snöfall. Fan, det blir en lång väg hem, kände jag då. Men det var inte mycket att göra, bara att börja beta av kilometer för kilometer. Jättebra mental träning inför Vasaloppet hann jag tänka, där man på samma sätt helt enkelt inte har något annat val än att bita i det sura äpplet och börja beta av. Jag struntade i att vänta på Mathias och Jakob på IP, jag tänkte att de nog skulle hinna ikapp mig ändå (vilket det skulle visa sig att de inte gjorde...).

Väl hemma stod klockan på 3.45 och vi kunde en timme senare över en portion spagetti och köttfärssås konstatera alla tre att vi var nöjda med dagens tur! (Snabbglid från Start är lite svår att utvärdera men jag tror att den funkade hyfsat!)

Passdata
Sträcka: 38 km (ca)
Tid: 3 h 45 min
Medelpuls: 143 (73%)
Maxpuls: 184 (94%)
Kaloriförbrukning: 2400

Några timmar senare var det dags för dagens andra pass som innebar stationsträning med Mikaela på Villan1951. Det var ett riktigkt bra pass, så mycket roligare att träna styrka med ledare än att köra själv! Utöver jobbet på Villan så har Mikaela även längdskidskola i Ramundberget, klicka här för att läsa mer om det.


Jag åkte svarta markeringen. Det streckade är killarnas omväg.

Vätskepaus!

Jakob


Mathias


Maja

Fint vid Vivallen


Funäsberget skymtar längst bort i bild

Gaaaanska gott med mat efteråt

2 kommentarer:

  1. Ser riktigt fint ut, lite avundsjuk eftersom det inte går att åka klassiskt här för det är så mkt skräp i spåren...

    SvaraRadera