söndag 6 februari 2011

Matveckan

Fortsätter mat-temat med att berätta om veckan som just passerat ur en kulinariskt och kostmedveten synvinkel.

I måndags tryckte jag min andra pizza på tre månader, den var precis som förra gången från Ilands i Funäsdalen. Jag är kluven till köppizza. På ett sätt anser jag det inte vara mat, det är mer typ snacks. Å andra sidan blir man mätt. Jag är tveksam till hygienen och kvaliteten på råvarorna men samtidigt är det taskigt att dra alla över en kam. Pizzan från Ilans med räkor och champinjoner var i alla fall jättegod och satt som ett smäck efter träningspasset på Villan.

I onsdags var det dags för nästa kulinariska upplevelse och den stod jag och Elin för. Eftersom vi saknar ugn där vi bor på Johannesgården, vilket jag nämnt tidigare nästan tar knäcken på åtminstone mig så slog vi till på ungslagat i form av en vegetarisk lasagne. Jag försökte efterlikna en rätt som jag blev bjuden på för några veckor sedan där den störta skillnaden mot veggolasagner jag gjort tidigare var att den innehöll pesto. SÅ god! Den blev kanske inte så lik men den blev vansinnigt god! Receptet är på ett ungefär, jag gillar att höfta. Det blev ungefär åtta portioner, vi gjorde i långpanna.


Veggolasagne

400 g lasagneplattor
2 squash, skivade
2 gula lökar, klyftade
500 g morötter, slantade
2 fpk krossade tomater
1 buljongtärning
en stor fpk keso
en burk grön pesto
riven ost
timjan, salt, peppar

Stek morötter och squash, krydda med mycket timjan, salta och peppra.
Stek löken mjuk, tillsätt krossade tomater, buljongtäning, salt och peppar.
Blanda keso och pesto.
Varva tomatsås, grönsakerna, keso/pesto och lasagneplattor i formen (smord), toppa med ost.
Grädda uppskattningsvis 30 min, 225 grader.


Lunch i fredags avnjöts på Fjällgården i Ramis och det var utsökt som vanligt. Det är så mysigt där! Inget klapper från pjäxor, öppen spis, trevlig personal...

Lunch på Fjällgårn med maffig salladstallrik, mustig gulashsoppa och mumsigt bröd

Att Villan1951 är ett bra ställe vet ni redan att jag tycker men i fredags tog mina åsikter för stället nya dimensioner då de bjöd på sushi! Sushi är utsökt, bland det bästa som finns! Till er som inte smakat eller bara smakat en gång och avfärdat så uppmanar jag att prova igen. Ni lär er, sen är ni fast.

Bilden är inte från Villan utan från sushibuffé i New Jersey hösten -09. Lätt överdådigt, som allt annat där borta.

Igår hände det åter grejer i köket med ugn ni vet, men det förtjänar ett eget inlägg.....

Just nu sitter jag och väntar på veckans sista kulinariska upplevelse, kocken för kvällen har utlovat lutfisk med klassiska tillbehör. Mest för att den inte hanns med i julas och för att jag aldrig har provat. Spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar